Saturday, July 26

exercise 2 cSc 1012

.Contoh animasi yang menggunakan IT.

Information Technology atau lebih dikenali sebagai IT amat penting di dalam era 21 ini dan yang pastinya untuk era akan datang dimana IT banyak membantu dan melengkapkan kehidupan manusia seharian..

Saya memilih profesion 3D Animation. Di dalam bidang ini, ia sangat memerlukan peralatan teknologi yang sangat tinggi untuk menghasilkan animasi yang sangat cantik dan realistik. Dimana jika dibandingkan dengan zaman dulu sebelum adanya IT ini, animasi yang ada hanyalah lukisan biasa dan tiada effect (kesan khas) yang membuatkan sesuatu animasi itu nampak lebih terserlah dan menarik.

Contohnya, untuk menjadikan sesuatu animasi itu sebagai sebuah animasi yang mempunyai kesan khas dan penuh dengan unsur multimedia, banyak teknologi yang digunakan antaranya alias maya, alias sketchbook, particle illusion, macromedia flash, dan macromedia dreamweaver. Semua teknologi ini berfungsi untuk menjadikan sesebuah animasi itu bergerak secara realistik (3D), serta memberikan kesan khas. Contohnya apabila kita melihat manusia yang merupakan animasi itu sedang menembak, melalui teknologi ini ia dapat memberikan kesan dan membuatkan penonton merasai effect yang ada.

Selain itu, dalam pembikinan video segala editing akan dilakukan dengan menggunakan adobe premier dan ia secara tidak langsung sangat membantu urusan pakar2 animasi ini dalam mengubah, menambah atau membuang video yang telah mereka ambil untuk melakukan animasi yang sempurna. Jika dibandingkan dengan zaman dulu (tanpa IT), untuk menghasilkan video yang sempurna amatlah susah, dan jika berjaya pun memerlukan masa yang agak panjang untuk menyiapkannya dan ia agak membuang masa berbanding setelah adanya IT ini.

Di samping itu, suara adalah salah satu kesan yang dapat menghidupkan animasi-animasi tersebut dimana sony sound forge adalah salah satu teknologi yang dapat menyempurnakan sesebuah animasi. Rakaman suara yang dibuat hendaklah ada unsur penelitian yang tinggi dan melalui teknologi sony sound forge, editing dan adding dapat dilakukan dengan mudah dan segala kecacatan pada suara dapat dikesan dengan mudah.

Maka dengan adanya teknologi, animasi-animasi yang terdapat di dunia ini akan berkembang dengan lebih pesat lagi dan dapat memudahkan segala urusan editing, adding, recording, saving and also producing dapat dilakukan dengan lebih mudah berbanding zaman dulu yang tiada IT. Segala teknologi yang terdapat di dunia ini adalah penting dan secara tidak langsung dapat membantu menyempurnakan dan memajukan lagi kehidupan kita di dunia ini menjadi sebuah negara maju IT.InsyaAllah.

" be in l0ve with y0ur life..."

1 comment:

ummu said...

hai my dear frenz..tabah la menghadapi dugaan ye.kite doakan mg hapy selalu.beautiful blog..